25-årsjubileum 2020

Vid BUS-dagarna i Visby 2020 firades vår 25-årsjubilerande förening genom en återblick från föreningens första stapplande steg, via ”kaxig tonåring” till en mogen, vuxen 25-åring! Här hyllade vi också Eva Skärvall samt Katarina Ejergård, som var med och bildade föreningen, genom att utse dem till hedersmedlemmar!

Under avslutningspunkten av BUS-dagarna 2020 anslöt Jonny Stensby, ordförande i ØRN (BUS-föreningens "systerförening" i Norge), via länk och framförde sina gratulationer till 25-åringen. Han delade ut en väldigt fin hedersutmärkelse - BUS-föreningen tilldelades ØRNs årliga pris "Årets Örn"!

Som en del i 25-årsfirandet skapade BUS-föreningen en jubileumsbroschyr som sammanfattar föreningens historia.

Föreningens historia

BUS-föreningen såg dagens ljus i juni 1995. Det var Mari Råby, föreningens första ordförande, som bildade föreningen tillsammans med fem kollegor. Föreningen kom till därför att man kände att yrket inte fick tillräcklig respekt bland arbetsgivare och myndigheter. Dessutom var yrket då relativt nytt, så det saknades verktyg, stöd och utbildning.

Till den första utbildningsdagen 1996 hade mer än 100 personer tecknat medlemsskap. Första prioritet blev att samordna medlemmarna ute i landet. Föreningen bildade därför regioner för samsyn, nätverksträffar, diskussioner och kunskapsspridning. Syftet var att snabbt få till en "vi-känsla" i BUS, värna om yrkesstoltheten och poängtera att det enbart var med gemensamma krafter som man kan få resultat.

c/o Nermina Pelivani Öjabyvägen 109 H, 35250 VÄXJÖ