Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare
i kommunal tjänst
BUS-dagarna 2020 - Visby
Det var länge osäkert om vi skulle kunna köra vår årliga konferens detta speciella år. Efter mycket funderande och många svåra avvägningar bestämde vi oss för att genomföra våra BUS-dagar i hybridform. Deltagarna och föreläsarna erbjöds valet att delta på plats i Visby eller digitalt hemifrån. Resultatet blev en blandning av föreläsningar live och på länk, där ca 90 deltagare var på plats på Wisby Strand och ungefär 220 följde konferensen digitalt.

Det var en spänd arrangörsgrupp som anlände till Visby för att förbereda årets speciella BUS-dagar. Och det var även en spänd förväntan hos de i styrelsen som jobbade på hemmaplan. Hur skulle det gå med all teknik? Skulle allt funka? Tisdagen började med att vi smög igång med Per Brinkemos föreläsning och vi kunde lättat konstatera att webbsändningen fungerade!

Den andra dagen inleddes med en koll på BUS-föreningens senaste år; omställningen av BUS-dagarna och Fokusgruppernas fortsatta arbete där vi ser fram mot slutredovisning 2021. Vi fick en rejäl djupdykning i spelberoende och spelproblematik via inlägg från Stödlinjen och forskare Carolina Widinghoff. Socialförsäkringsministern Ardalan Shekarabi lyckades åskådliggöra sentensen ”En mur är bara en liggande bro” innan han hamnade rätt i bild. Ministern lovade fokus på kommande uppföljning av utvärdering av den nya spellagen. I paneldebatten om spelmarknaden efterlyste Carolina Widinghoff en hårdare granskning av spelreklamen och vår Konsumentombudsman Cecilia Tisell menade att detta är jätteviktigt. Spelpaus skulle kunna bli ett ”slutspelat”, ett inspel som kom via vår Facebooksida och som fått tummen upp. Och framför allt ska vi BUS:are våga fråga våra klienter om man har problem med spel.

Vår 25 årsjubilerande förening firades genom en återblick från föreningens första stapplande steg, via ”kaxig tonåring” till en mogen, vuxen 25-åring! Här hyllade vi också årets Skärstrutspristagare Ewa Johansson, Botkyrka samt Ingvor Fahlén, Karlstad. Och Eva Skärvall samt Katarina Ejergård, som var med och bildade föreningen, utsågs till hedersmedlemmar!

Finansinspektionen krokade arm med Konsumentverket gällande granskning av de skenande antalet konsumentkrediter. I panelsamtalet kom förslag som ”Lånestopp” upp till diskussion och både bransch och myndighet vill jobba mot ett centralt register visar en persons totala lånesättning. Bra där!

Kronofogdens verkställighet och skuldsanering berättade om den kommande självskattningstjänsten inför ansökan om skuldsanering. Vi skickar med – informera om BUS i alla lägen! Vi finns här som stöd både inför och under en skuldsanering, eller när man behöver jobba med andra bitar i sin ekonomi. Sharon Lavie satte hushållens ekonomi i relation till världsekonomin så här i Corona-tider. Vi lever i en orolig och föränderlig värld, det kan konstateras.

Konsumentverket arbetar vidare med mot den finansiella marknaden, som exemplet kring Svea Ekonomi och dröjsmålsavgifter visade. Fredrik och Hans-Peter pratade om BOSS+ och lovade statistik på plats mycket snart. Möjligheten till nedskrivning med betalplan är på gång kring årsskiftet 2020/2021. Anna Hult talade om det kommande arbetet kring att genomlysa konsumentkreditmarknaden och risker för överskuldsättning.

Från Anna Bellman fick vi lära oss att kommunicera bättre, förstå att människor är olika och ser olika på saker. Vad behöver jag göra annorlunda för att nå fram till olika personer? Kvittera genom öppna frågor eller be den andre repetera. Och för allt i världen: Se intresserad ut! Sök att förstå – därefter att bli förstådd! Repetera – Intressera – Kvittera och tänk att det här är KUL!

Programmet avslutades med Greta Henriksson från Finsam, och delgett oss om den samverkan som finns inom samordningsförbunden. För samarbete krävs kunskap om varandra, och viljan att anpassa från rådande läge och medskicket att individen är allra viktigast.

Under avslutningspunkten anslöt Jonny Stensby, ordförande i ØRN (BUS-föreningens "systerförening" i Norge), via länk och framförde sina gratulationer till 25-åringen. Han delade ut en väldigt fin hedersutmärkelse - BUS-föreningen har tilldeltas ØRNs årliga pris "Årets Örn"!

Vi i arrangörsgruppen (både på plats och hemmavid) känner oss väldigt tacksamma och lättade att BUS-dagarna 2020 kunde genomföras trots allt, och att allt flöt på utan större missöden. Med stor hjälp av konferenspersonalen på Wisby Strand (Anna S), eminenta tekniker (Erik och Jonas), BUSarna på Gotland (Anna H och Erika) och vår engagerade moderator Julia Bendelin genomfördes konferensen på ett corona-anpassat och lyckat sätt.

Stort, stort tack till alla deltagare, föreläsare samt region Gotland!

// Arrangörsgruppen BUS-föreningen

Presentationer och material från konferensen

Tisdag 20 oktober

Onsdag 21 oktober